vrijdag 16 januari 2015

Goed te doen...

Niet lang na de meting van vorige week ben ik weer opgekrabbeld en is de "spirit" weer terug.
Zaterdag heb ik tussen de voorbereidingen van de Indonesische rijsttafel voor mijn verjaardagsfeestje zelfs nog tijd gevonden om eventjes naar de sportschool te gaan. Ben er maar een uurtje geweest, maar heb toch eventjes 10 km gefietst en 2 km hardgelopen ( zijn toch 600kcal! ) en het was heerlijk!
Even mijn eigen muziek op, en gaan met die banaan :) Begin de tijd in de sportschool nu ook echt als tijd voor mezelf te zien, dit bevalt me prima!

Deze week heb ik ook gezocht naar lekkere recepten. Als een "foodie" is het heerlijk om met eten bezig te zijn, en de uitdaging om het ook nog eens gezond en lekker te laten zijn, neem ik graag aan.
Alleen op een wortel kauwen is ook maar saai en daarom wil ik een lekker lunchgerechtje met je delen. Ik moet erbij zeggen dat ik eigenlijk niet van vis houdt, maar dit is voor mij een goede manier om toch mijn gezonde vetten uit vis binnen te krijgen.

Dit heb je nodig;


  • blikje tonijn ( op waterbasis! ) ik had een blikje van John West 60 gram.
  • gesnipperde, kleine ui, dit komt neer op ongeveer 1 eetlepel.
  • 1 theelepel kappertjes, fijngehakt.
  • 2 mini augurkjes, in kleine blokjes gesneden.
  • 1 eetlepel licht en romig mayo van Calvé
  • 1 theelepel maggi.
  • witte peper naar smaak



Eigenlijk is het heel makkelijk, dit doe je in een bakje en roer je door elkaar, even in de koelkast maakt het net iets lekkerder vind ik. Dit doe je op een volkoren cracker, en ik kan je verzekeren, na 2 crackers zit je goed vol. Door de mayonaise is het natuurlijk niet supergezond, maar een beetje sjoemelen mag, en daarom kies ik voor licht en romig mayonaise van Calvé. In een salade proef je het verschil niet, en het scheelt je toch al snel de helft aan kcal. Ter vergelijking "gewone" mayo heeft per eetlepel 90kcal en 10,8 gram vet. Calvé licht en romig heeft per eetlepel 40kcal, en maar 4,0 gram vet. Bovendien zitten er iets meer koolhydraten en eiwitten in, en die moet je toch ( met mate ) binnenkrijgen, win-win! En nee, ik word niet gesponsord door Calvé, *met kinderstemmetje* ik vind het gewoon lekker :p

Ik kreeg van Roxanne ( pers. trainer bij BeYou ) toch het advies om het zonder de mayo te maken, dat gaan we aankomende week eens uitproberen.

Volkorencrackers met tonijnsalade



Het is deze week wel een gedoetje met werk, het gezin en het sporten. Uit het werk naar huis racen, dan snel ( en gezond! ) koken om me vervolgens uit te sloven in de sportschool :)
Door het feit dat ik nu ontbijt, en dit zo veel mogelijk probeer te variëren, want elke dag hetzelfde vind je lijf niet leuk, heb ik wel meer energie. Voor een smoothie prop ik een banaan, 2 handen vol spinazie en een uitgeperste sinaasappel in mijn smoothiemaker ( blender kan ook ), voeg hier wat water aan toe en voilá, een gezonde, voedzame smoothie. De spinazie proef je niet want de banaan overheerst, maar ik heb wel mijn "groene-groenten-energie" binnen! Supersimpel en lekker....
De andere dag eet ik een bord Brinta ( nee, helaas ook hier niet gesponsord ;p ) en voel ik me erg lekker, mijn collega's wat minder, want ik kom hyperdepieper op het werk, haha!

Een volgende blog zal ik wat recepten geven voor het avondeten, want ook dat is erg yummie....

Maandag heb ik Sh'bam gedaan, dinsdag mijn moeder meegesleept naar Zumba ( want ik mag tijdens Project 15 mensen meenemen om ook kennis te maken met BeYou ) en woensdag na een pittige dag werken even rust gehouden, want ook dat moet ik in de gaten houden! Lees; grote valkuil :)
Toen was het donderdag de dag van mijn fit-test, kennismaken met de apparaten van de sportschool, en eens kijken wat mijn trainingsschema gaat worden. Het was een erg pittig, maar vooral gezellig uurtje. Ik weet nu wat me te wachten staat, en uiteraard is het de bedoeling dat ik dit niet fluitend kan gaan doen. Het was echt wel even afzien, maar erg fijn dat het helemaal is aangepast op mijn lijf. Er word rekening gehouden met mijn bekkeninstabiliteit, en dat is superfijn. Helaas zitten er ook dingen bij die ik niet leuk vind, maar dat is maar 1 apparaat. En het moet ook van mezelf, ik ga niet miepen over wat ik niet leuk vind, het hoort erbij, maar wat hekel ik de crosstrainer!!!!
Het is maar 5 minuten ( en ik zweer je, minuten in de sportschool duren langer dan minuten op mijn horloge !!! ) en toch na 1,5 minuut ben ik kapot......
Nu stond er steeds iemand bij me om me er doorheen te praten als ik het even niet meer dacht vol te houden, maar ik vraag me af hoe dat straks gaat als ik het alleen  moet volhouden....
Maar......ik heb me voorgenomen om me niet tegen te laten houden door een crosstrainer, en anders vraag ik of er even iemand komt coachen om me die 5 minuten door te praten :)

Het was een pittig weekje, en aankomend weekend ga ik de nachtdienst in. Erg benieuwd hoe ik dat kan integreren in mijn dieet. Normaal snaai ik namelijk de hele nacht om maar wakker te blijven, nu mag dat natuurlijk niet en ik hoop dat ik het vol kan houden......
Ik heb tips meegekregen om dit aan te passen, en het zijn maar 2 nachtjes dus dat moet vol te houden zijn, en dienst met gezellige collega's, dat scheelt uiteraard ook ;-p

Volgende week vertel ik wat meer over nog een andere voedingsworkshop die ik gevolgd heb bij Esmeé ( diëtiste bij BeYou ) misschien dat die tips jullie ook kunnen helpen ;)

Tot volgende week!

Liefs, Babsjuh

2 opmerkingen:

  1. Zo jammer dat ik de crosstrainer door mijn knie niet kan doen, want ik ben dol op dat apparaat. Hadden we het samen kunnen doen. Als het weer kan spreken er snel af. Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nou inderdaad! ik kan wel een goede steun met dat apparaat gebruiken ;)
    Sterkte met je knie!

    BeantwoordenVerwijderen